ARiMR: Jak wprowadziliśmy zwinne metody rozwoju IT

Przeczytasz w 5 min

W ciągu dwóch lat Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dokonała fundamentalnych zmian w zakresie cyfryzacji obsługi klientów. Jednocześnie długo oczekiwane efekty przyniosły: pełne przejście na zwinne metodyki wytwórcze przy pisaniu oprogramowania, budowa własnych kompetencji oraz ciągła rozbudowa działu IT.

Przeprowadzone wewnętrzne analizy pokazały, że w dużej części procesów biznesowych, jak i zarządzania samymi projektami, brakowało spójnej i jednolitej wizji oraz priorytetyzacji inicjatyw. Taka sytuacja utrudniała efektywną współpracę z biznesem wewnętrznym. Krytycznym – z punktu widzenia organizacji – była jasna i klarowna strategia IT, wyznaczająca kierunki i cele, które będą w stanie sprostać coraz większym oczekiwaniom wewnętrznym i zewnętrznym.

Zwinnie w administracji publicznej

Wprowadzenie nowej strategii IT w 2016 roku zrewolucjonizowało schemat działania IT oraz procesy biznesowe. Zastosowanie metodyk zwinnych i DevOps pozwoliło na praktycznie natychmiastowe wdrażanie zmian wynikających z różnorodnych zmian w prawie oraz samych potrzeb biznesowych. Średni okres developmentu, wdrożenia oprogramowania i TTM (Time-To-Market) programów pomocowych został skrócony średnio z kilku miesięcy (gdy korzystaliśmy z outsourcingu usług IT) do kilku tygodni, po rozbudowie własnych zasobów kadrowych.

Obecnie praktycznie każda firma chce się transformować i wprowadzać zwinne metodyki. Osobiście uważam, że proces ten na rynku prywatnym jest łatwiejszy do przeprowadzenia, bez kagańca prawa zamówień publicznych czy różnego rodzaju aspektów politycznych z którymi borykają się instytucje państwowe. Niewątpliwie jednak – zarówno w sektorze prywatnym, jak i publicznym – jest to zmiana wymagająca tytanicznej pracy i samej woli zmiany. Działy IT są dużo bardziej podatne na te zmiany ze względu na różnice pokoleniowe oraz codzienną styczność z nowinkami technologicznymi i wytwórczymi.

Departament IT ARiMR w ciągu 2 lat podwoił zasoby kadrowe z 70 do ok. 150 osób. Jednocześnie wyodrębniono Biuro Procesów i Projektów, jak również przekrojowy model portfelowego zarządzania w samej organizacji. W ramach wykorzystania zwiększonych zasobów kadrowych i budowy nowych aplikacji przez wewnętrzny dział IT wygospodarował ok. 200 mln zł oszczędności. Skala sukcesu utwierdziła zarząd ARiMR, że podjęte działania były strzałem w „dziesiątkę”. Dane potwierdzały zasadność utrzymania i rozwoju głównych systemów IT in-house z uwagi m.in. na coraz większy narzut cenowy wykonawców zewnętrznych.

Obecnie wszystkie skomplikowane zamówienia publiczne obejmujące nie tylko systemy IT, powinny być realizowane w podejściu zwinnym, adaptacyjnym na zmiany jakie mogą się pojawić nie tylko w trakcie realizacji danego zadania, ale i całości projektu. Instytucje publiczne powinny widzieć, że realizacja zamówień publicznych musi być oparta na wzajemnym partnerstwie pomiędzy zamawiającym a wykonawcą. W przypadku problemów naliczanie lub dochodzenia kar umownych nie jest niczym dobrym dla obu stron, przy czym trzeba podkreślić, iż nie wszyscy wykonawcy potrafią w ten sposób dojść do porozumienia z zamawiającym.

Początek transformacji cyfrowej

Departament IT ARiMR w ciągu 2 lat praktycznie podwoił zasoby kadrowe z 70 do ok. 150 osób. Jednocześnie wyodrębniono Biuro Procesów i Projektów, jak również przekrojowy model portfelowego zarządzania w samej organizacji. W ramach wykorzystania zwiększonych zasobów kadrowych i budowy nowych aplikacji przez wewnętrzny dział IT wygospodarował ok. 200 mln zł oszczędności. Skala sukcesu utwierdziła zarząd ARiMR, że podjęte działania były strzałem w „dziesiątkę”. Dane potwierdzały zasadność utrzymania i rozwoju głównych systemów IT in-house z uwagi na coraz większy narzut cenowy wykonawców zewnętrznych i ograniczony zakres podmiotów posiadających gotowe zespoły programistyczne, które w zadowalającym czasie będą w stanie odpowiedzieć na potrzeby biznesowe.

ARiMR przykłada również szczególną uwagę do zastosowanych w rozwiązaniach IT technologii, stawiając przede wszystkim na rozwiązania open-source na wszystkich warstwach – bazy danych, warstwa OS/serwery aplikacyjne, konteneryzacja, autentykacja i automatyzacja. Taki kierunek pozwala na uzyskanie znaczących oszczędności, minimalizacji ryzyka vedor lock-in oraz otwartość na nowe kierunki technologiczne. Wykorzystanie rozwiązań open-source było naszą odpowiedzią na rosnące koszty utrzymania oraz koszty kontraktów serwisowych jak i naszego doświadczenia z tymi rozwiązaniami.

Jeszcze w 2017 roku w ramach realizowanego przez ARiMR programu rozwoju obszarów wiejskich (PROW 2014-2020) ok. 99% z 1,3 mln uprawnionych starało się o dopłaty wyłącznie w formie papierowego wniosku, złożonego do jednej z jednostek regionalnych. W 2018 roku uruchomiono nowoczesną aplikację e-wniosek. Skorzystało z niej już ponad 99% klientów. Spodziewamy się, że podobnie będzie w roku 2019. Planujemy też cyfryzację kolejnych obszarów działalności. Również wiele z krajowych programów pomocowych wypłacających kilka miliardów złotych rocznie jest w pełni rozwijane i utrzymywane własnymi zasobami IT.

ARiMR przykłada również szczególną uwagę do zastosowanych w rozwiązaniach IT technologii, stawiając przede wszystkim na rozwiązania open-source na wszystkich warstwach – bazy danych, warstwa OS/serwery aplikacyjne, konteneryzacja, autentykacja i automatyzacja. Taki kierunek pozwala na uzyskanie znaczących oszczędności, minimalizacji ryzyka vedor lock-in oraz otwartość na nowe kierunki technologiczne. Głównym partnerem technologicznym w tym zakresie jest dla nas RedHat nie mniej jednak spectrum technologiczne jest znacznie szersze. Wykorzystanie rozwiązań open-source było naszą odpowiedzią na rosnące koszty utrzymania oraz koszty kontraktów serwisowych jak i naszego doświadczenia z tymi rozwiązaniami. Warto pokazywać, że od wielu lat rozwiązania open-source w niczym nie ustępują produktom takich potentatów, jak Microsoft i Oracle.

Rozwój wewnętrznego działu IT i usług w chmurze

Obecnie ARiMR jest na etapie dalszej rozbudowy zespołów IT, przede wszystkim w zakresie programistów oraz inżynierów DevOps, aczkolwiek nie zabraknie również miejsca dla architektów, analityków, inżynierów danych czy też inżynierów AI. Planujemy znacząco automatyzować procesy związane z IT, jak również z wszelkiego rodzaju kontrolami dopłat. Tutaj warto wspomnieć chociażby o identyfikacji i rozpoznawaniu zdjęć satelitarnych do określania obiektów, udostępnieniu kolejnych elementów działalności poprzez kanały elektroniczne, wejście w obszar aplikacji mobilnych oraz autentykację poprzez narzędzia Ministerstwa Cyfryzacji, m.in. ePUAP.

ARiMR jest na etapie dalszej rozbudowy zespołów IT, przede wszystkim w zakresie programistów oraz inżynierów DevOps, aczkolwiek nie zabraknie również miejsca dla architektów, analityków, inżynierów danych czy też inżynierów AI. Planujemy znacząco automatyzować procesy związane z IT, jak również z wszelkiego rodzaju kontrolami dopłat. Tutaj warto wspomnieć chociażby o identyfikacji i rozpoznawaniu zdjęć satelitarnych do określania obiektów, udostępnieniu kolejnych elementów działalności poprzez kanały elektroniczne, wejście w obszar aplikacji mobilnych oraz autentykację poprzez narzędzia Ministerstwa Cyfryzacji, m.in. ePUAP.

W zakresie naszej działalności wykorzystujemy chmurę w modelu hybrydowym opartą o rozwiązania OpenStack. Prowadzimy również testy Microsoft Azure. Przyglądamy się też sytuacji na rynku publicznym oraz planowanemu uruchomieniu państwowej chmury obliczeniowej. W moim wyobrażeniu takie przedsięwzięcie powinno się opierać przede wszystkim na własnym rozwiązaniu, które będzie utrzymywane i rozwijane przez własne zasoby dla krytycznych obszarów działalności państwa. Tylko taki model będzie spełniał wymogi bezpieczeństwa i gwarantował integralność uwzględniając przy tym potencjalne ryzyka geopolityczne. Posiadamy świetne kompetencja oraz rodzime firmy, które mogą konkurować ze światowymi gigantami, a często być znacznie zwinniejszymi w odpowiedzi na potrzeby.

Kolejnym ryzykiem dla rynku publicznego może być również to, że chmura może stać się tym, czym były rozwiązania takie, jak m.in. HP-UX czy IBM Mainframe – finansowym i technologicznym problemem, z którego wiele instytucji publicznych do dzisiaj nie potrafi się skutecznie wyplątać. Nie chcę, aby mnie Państwo źle zrozumieli, nie jestem przeciwnikiem cloud computing, w wielu instytucjach z którymi pracuje zalecam jego wdrożenie, aczkolwiek trzeba być świadomym podejmowanych decyzji i posiadać pewne wypracowane standardy i procedury, które pozwolą uniknąć książkowych przykładów vendor lock-in.

Sebastian Jaworski, dyrektor IT w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa


Przemiany w ARiMR zostały dostrzeżone na rynku. W 2018 roku ARiMR otrzymała wiele nagród, z których warto wymienić chociażby Digital Exccelence Leader przyznawanej przez CIONET Polska oraz Innowacyjne wykorzystanie technologii open-source i konteneryzacji na corocznej konferencji Open Source Day. W ARiMR pracuje ok. 11 500 osób na terenie całej Polski. ARiMR posiada 316 jednostek terenowych w miastach powiatowych, jednostki wojewódzkie i centralę w Warszawie. Zespoły IT znajdują się w Warszawie oraz w Lublinie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przeczytaj też:

Przeczytasz w 6 min
0

Odważna cyfryzacja pomaga rynkowi kapitałowemu w relacjach z inwestorami

Przeczytasz w 6 min Instytucje i firmy rynku kapitałowego mogą dzięki innowacjom technologicznym zrobić dużo dla podniesienia zaufania inwestorów indywidualnych. Trudno bezpośrednio wykazać, że poziom zaufania inwestorów ma związek z poziomem adaptacji technologii. Można natomiast śmiało powiedzieć, że o ile nie wprost, to w sensie emocji czy tzw. sentymentu do konkretnych rynków lub instrumentów narzędzia technologiczne zawsze miały znaczenie, szczególnie wśród nowych generacji inwestorów.

Przeczytasz w 5 min
0

ARiMR: Jak wprowadziliśmy zwinne metody rozwoju IT

Przeczytasz w 5 min W ciągu dwóch lat Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dokonała fundamentalnych zmian w zakresie cyfryzacji obsługi klientów. Jednocześnie długo oczekiwane efekty przyniosły: pełne przejście na zwinne metodyki wytwórcze przy pisaniu oprogramowania, budowa własnych kompetencji oraz ciągła rozbudowa działu IT.

Przeczytasz w 9 min
0

Gambity Marka Łady

Przeczytasz w 9 min Marek Łada przez ponad 20 lat pracował w amerykańskim potentacie technologicznym i przemysłowym Honeywell, przechodząc stopniowo od ról i stanowisk informatycznych, przez technologiczno-menedżerskie obejmujących 20 krajów w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce, na stricte biznesowe, aby wreszcie stanąć na czele polskiego oddziału firmy. Jak mówi, dwie dekady spędził tylko pozornie w jednej firmie. Co kilka lat transformacja – albo zmiana roli – sprawiała, że czuł się jakby zasiadał do nowej partii szachów. Właśnie rozpoczyna kolejną.

Dziś tam gdzie jest cyfrowe terra incognita są członkowie CXOHUB, którzy są pionierami cyfryzacji, transformacji do nowej gospodarki (new normal).

Zapraszam do udziału,
Szymon Augustyniak

Misja, wizja i wartości CXO HUB

  • CXO HUB powstało, aby zgromadzić najlepszych menedżerów i ekspertów w zakresie szeroko pojętej cyfrowej zmiany.
  • Misją społeczności CXO HUB jest promowanie wiedzy oraz sylwetek jej członków na arenie polskiej oraz międzynarodowej.
  • Społeczność CXO HUB stanie się widoczną, słyszalną siłą w dyskursie o przyszłości i standardach w zakresie zastosowań nowych technologii.

Zdobywaj kontakty, buduj relacje

CXO HUB:

  • wspiera budowę wizerunku merytorycznej i doświadczonej firmy
  • zapewnia oryginalne, inteligentne formaty budowania relacji
  • tworzy zaangażowaną i aktywną społeczność
  • buduje i dystrybuuje unikalny content dla publiczności
  • zapewnia przestrzeń do budowy kontaktu, relacji i wpływu

Dołącz do nas!

Formuła CXO HUB jest etyczna w wymiarze moralnym, obiektywna w wymiarze poznawczym oraz neutralna w wymiarze relacji z rynkiem.

Dołącz do naszej społeczności w serwisie LinkedIn

 

Dla kogo jest CXO HUB:

  • CIO polskich przedsiębiorstw
  • szefowie IT
  • liderzy największych firm w Polsce
  • decydenci zakupu rozwiązań informatycznych