Cyfrowa transformacja w sektorze ubezpieczeń

Przeczytasz w 4 min

Ostatnie miesiące w znaczący sposób przyczyniły się do przyspieszenia cyfryzacji Nationale-Nederlanden. Niemal z dnia na dzień musieliśmy dostosować funkcjonowanie biznesu do zupełnie nowych warunków. W rezultacie zmieniającego się otoczenia wdrożyliśmy zdalną weryfikację tożsamości z wykorzystaniem usługi MojeID oraz sprzedaż ubezpieczeń na życie online.

Transformacja cyfrowa nie może ograniczać się tylko do zmiany tego, co już funkcjonuje i jest znane. Dlatego w kilku krajach, w których biznesowo obecna jest Grupa Nationale-Nederlanden, w tym również w Polsce, powołane zostały jednostki odpowiedzialne za innowacje. Nazwane zostały SparkLabami. Ich misją jest pozyskiwanie rozwiązań przydatnych w codziennym życiu spółki i naszych klientów. Zajmują się one biznesową weryfikacją i oceną użyteczności dostępnych rozwiązań tworzonych m.in. przez młode spółki technologiczne.

Sytuacja związana z pandemią koronowirusa spowodowała, że bezpośrednie spotkania z klientami zostały ograniczone. W odpowiedzi na to postanowiliśmy rozwijać w Nationale-Nederlanden nowe narzędzia tak, aby umożliwić klientom oraz przedstawicielom handlowym zdalną współpracę, zachowując przy tym taki sam poziom i jakość obsługi. Już pod koniec marca 2020 r. wprowadziliśmy możliwość całkowicie zdalnego zawarcia umowy ubezpieczenia na życie. Nasi przedstawiciele ubezpieczeniowi zostali wyposażeni w odpowiednie narzędzia i procedury, które pozwalają na przeprowadzenie klienta przez proces dostosowania oferty i jej kalkulacji drogą elektroniczną. Dzięki tym działaniom zachowana została ciągłość operacyjna i biznesowa.

Jednocześnie cały czas pracujemy nad udoskonalenie tego procesu zarówno pod względem użyteczności, jak i w odpowiedzi na wymagania regulacyjne. Właśnie kończymy tworzenie serwisu online, który umożliwi identyfikację klienta na podstawie zamieszczonego zdjęcia i dokumentu tożsamości, jak również zebranie od niego oświadczeń wymaganych w sprzedaży. Docelowo, identyfikacja także w tym procesie, będzie możliwa przy wykorzystaniu usługi mojeID. Dzięki temu zbliżamy się do przejścia z procesów multichannel do rozwiązań omnichannel.

Wykorzystanie dostępnych rozwiązań do nowych celów

Jednym z narzędzi, które pomaga doradcom Nationale-Nederlanden w planowaniu codziennych zadań i ułatwia im zarządzanie wszystkimi interakcjami z klientami, jest aplikacja K2. Zbudowano ją w sposób modułowy, co pozwala szybko reagować na zmieniające się potrzeby. Wśród modułów K2 udostępnione jest narzędzie do wspierania kampanii obsługowych i sprzedażowych. Z aplikacją integrują się rozwiązania wykorzystywane w Call Center, umawiając bezpośrednie spotkania.
K2 pilnuje również, aby zgłaszający się do firmy klient trafił do najlepszego dla siebie przedstawiciela znajdującego się w jego okolicy. Dzięki temu rozwiązaniu agenci na bieżąco otrzymują także informacje m.in. o ofertach specjalnych dostosowanych do danego segmentu klienta, o rocznicach swoich klientów lub o zbliżającym się zakończeniu umowy. Aplikacja jest cały czas rozwijana, a w niedalekiej przyszłości planowane jest udostępnienie jej wersji mobilnej.

Zwinne podejście do projektów

W codziennym funkcjonowaniu organizacji wykorzystujemy metodyki zwinne. Konkretnie pracujemy w metodologii Scrum. Jedną z pierwszych aplikacji w pełni rozwijanych w modelu agile jest wspomniana aplikacja K2. Pozytywne efekty skłoniły naszą firmę do szerszego wykorzystania tej metodyki poprzez wyodrębnienie obszarów odpowiedzialnych w całości (biznes i IT) za dostarczenie produktów (zarówno w rozumieniu funkcjonalności, jak i platform) dla wydzielonych linii biznesowych oraz grup odbiorców. Dopełnieniem tych zmian jest wprowadzenie praktyk DevSecOps odzwierciedlone w strukturach zespołów. Oczywiście, zmianom strukturalnym i procesowym towarzyszą też te technologiczne.

Jedną z pierwszych aplikacji w pełni rozwijanych w modelu agile jest wspomniana aplikacja K2. Pozytywne efekty skłoniły naszą firmę do szerszego wykorzystania tej metodyki poprzez wyodrębnienie obszarów odpowiedzialnych w całości (biznes i IT) za dostarczenie produktów (zarówno w rozumieniu funkcjonalności, jak i platform) dla wydzielonych linii biznesowych oraz grup odbiorców. Dopełnieniem tych zmian jest wprowadzenie praktyk DevSecOps odzwierciedlone w strukturach zespołów.

Od kilku lat rozwijamy automatyzację procesu wdrożeniowego oraz konteneryzację w zarządzaniu usługami. W 2020 roku wdrażamy jego nową wersję, wprowadzając platformę do zarządzania (orkiestracji) kontenerami, która przynosi wiele wymaganych i usprawniających funkcji w pakiecie.
Ponieważ nowe praktyki wymagają szybkiego nabywania nowych kompetencji, Nationale-Nederlanden inwestuje w pracowników działów technologii IT. Z myślą o nich powstał specjalny projekt TechnologyDay4You. W ramach niego eksperci IT mają czas na budowanie prototypów nowych rozwiązań. Sami decydują, jaki projekt chcą zrealizować i czego się nauczyć. Drugim źródłem nowych kompetencji jest pozyskiwanie ekspertów z zewnątrz. Dla wsparcia tych działań stworzony został odrębny serwis dla kandydatów „Praca w IT”.

Podejmowanie decyzji w oparciu o zgromadzone dane

Jednym z podstawowych założeń naszej transformacji jest stanie się firmą, która opiera swoje działanie na informacjach pozyskanych ze zgromadzonych danych oraz ich analizy (tzw. Data-Driven Organization – przyp. red.). Już teraz działają u nas biznesowe komórki zbierające i analizujące dane. Chcemy te rozproszone aktywności zintegrować poprzez działania w dwóch nurtach.

Pierwszy, to zarządzanie informacjami o danych. W tym nurcie główne zadania to wypracowanie procesów, reguł i odpowiedzialności za zdobywanie, przepływy i przechowywanie danych. Drugi, to przygotowanie środowiska technologicznego odzwierciedlającego standardy rynkowe (repozytoria, narzędzia analityczne i raportowe) i umożliwiającego powszechny dostęp do danych i ich analiz. W wyborze komponentów tego środowiska szczególnie zwracamy uwagę na dwa aspekty – bezpieczeństwo zebranego materiału oraz gotowość do potencjalnego wykorzystania w chmurze obliczeniowej. Obecnie przygotowujemy się do testowania i wyboru docelowych rozwiązań.

Podstawą wszystkich działań jest dbałość o bezpieczeństwo

Jak ważne jest cyberbezpieczeństwo nie trzeba nikogo przekonywać. Zwłaszcza w ostatnich latach ten trend bardzo się uwidacznia. Również w Nationale-Nederlanden przywiązujemy bardzo duże znaczenie do tego obszaru. Nasz dział bezpieczeństwa aktywnie udostępnia informacje o wymaganiach i standardach, ale także o zagrożeniach. Organizowane są warsztaty dla różnych grup odbiorców, promujące tę wiedzę nie tylko w obszarze technologii, ale także pokazujące szeroki kontekst tego zagadnienia i jego wpływu na codzienne życie wszystkich pracowników.

Koledzy specjalizujący się w zakresie bezpieczeństwa biorą także czynny udział w działaniach rozwojowych zarówno w inicjatywach technologicznych, jak i biznesowych. Naszym celem jest osiągnięcie powszechnej świadomości i odpowiedzialności za cyberbezpieczeństwo, a zdobyte dotychczas doświadczenia pokazują, że jej wdrożenie to proces, wymagający ciągłego podwyższania kompetencji i rozumienia tematu przez wszystkich pracowników naszej firmy.

W poszukiwaniu nowych, cyfrowych rozwiązań

Transformacja cyfrowa nie może ograniczać się tylko do zmiany tego, co już funkcjonuje i jest znane. Dlatego w kilku krajach, w których biznesowo obecna jest Grupa Nationale-Nederlanden, w tym również w Polsce, powołane zostały jednostki odpowiedzialne za innowacje. Nazwane zostały SparkLabami. Ich misją jest pozyskiwanie rozwiązań przydatnych w codziennym życiu spółki i naszych klientów. Zajmują się one biznesową weryfikacją i oceną użyteczności dostępnych rozwiązań tworzonych m.in. przez młode spółki technologiczne. W ostatnim czasie testowaliśmy chociażby aplikację Airlief, która informuje o zanieczyszczeniu powietrza.
Nationale-Nederlanden jest także partnerem projektu MIT Enterprise Forum CEE. Dzięki tej relacji ma dostęp do najlepszych startupów na całym świecie, nie tylko ze ścieżki Fintech/Insurtech, ale także z obszarów zdrowia czy dbania o środowisko. Mamy więc okazję pracować nie tylko na autorskich programach, ale również korzystać z narzędzi oferowanych przez młode spółki technologiczne.

Katarzyna Grabowska, Dyrektor ds. Usług IT dla Klienta Indywidualnego w Nationale-Nederlanden

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przeczytaj też:

Przeczytasz w 6 min
0

Volkswagen Polska: Bardzo ważnym wyzwaniem było przygotowanie fabryki i pracowników do wznowienia produkcji

Przeczytasz w 6 min Z Edwardem Lachowiczem, CIO, dyrektorem Działu IT Solutions & Infrastructure w Volkswagen Polska, rozmawiamy o tym, jak na stan epidemii w Polsce reaguje sektor automotive, z jakimi, największymi problemami musiał sobie poradzić Volkswagen Poznań i w jaki sposób tego dokonano oraz czy obecna sytuacja wygenerowała nowe potrzeby i projekty IT, a także jakie cele stawia dziś biznes przed IT.

Przeczytasz w 10 min
0

CXO HUB E-Health Chapter: Jaka cyfryzacja dla sektora ochrony zdrowia?

Przeczytasz w 10 min Jakiej cyfryzacji potrzebuje sektor ochrony zdrowia? – na to pytanie starali się odpowiedzieć uczestnicy debaty zorganizowanej przez CXO HUB E-Health Chapter we współpracy z OVHcloud. W dyskusji udział wzięli przedstawiciele sektora IT – dostawcy rozwiązań dla sektora zdrowia, a także menedżerowie IT podmiotów medycznych. Możliwość podsumowania dotychczasowego przebiegu cyfryzacji i określenia wzajemnych potrzeb w takim […]

Przeczytasz w 5 min
0

Post-COVID19: efekt kuli śnieżnej w technologiach firm przemysłowych

Przeczytasz w 5 min W związku z panującą na świecie pandemią koronawirusa firmy weszły w rzekę zmiany technologicznej, której tak bardzo się obawiały. „W praktyce okazało się, jak dobrze się w tym nurcie odnajdują. Dlatego nie będzie żadnego restartu, nikt z tego nurtu nie chce już wychodzić. Firmy poczuły bowiem czym realnie jest zmiana funkcjonowania, którą wywołała pandemia COVID-19” – mówi Krzysztof Wykręt, Global IT Director w Gulermak.

Dziś tam gdzie jest cyfrowe terra incognita są członkowie CXOHUB, którzy są pionierami cyfryzacji, transformacji do nowej gospodarki (new normal).

Zapraszam do udziału,
Szymon Augustyniak

Misja, wizja i wartości CXO HUB

  • CXO HUB powstało, aby zgromadzić najlepszych menedżerów i ekspertów w zakresie szeroko pojętej cyfrowej zmiany.
  • Misją społeczności CXO HUB jest promowanie wiedzy oraz sylwetek jej członków na arenie polskiej oraz międzynarodowej.
  • Społeczność CXO HUB stanie się widoczną, słyszalną siłą w dyskursie o przyszłości i standardach w zakresie zastosowań nowych technologii.

Zdobywaj kontakty, buduj relacje

CXO HUB:

  • wspiera budowę wizerunku merytorycznej i doświadczonej firmy
  • zapewnia oryginalne, inteligentne formaty budowania relacji
  • tworzy zaangażowaną i aktywną społeczność
  • buduje i dystrybuuje unikalny content dla publiczności
  • zapewnia przestrzeń do budowy kontaktu, relacji i wpływu

Dołącz do nas!

Formuła CXO HUB jest etyczna w wymiarze moralnym, obiektywna w wymiarze poznawczym oraz neutralna w wymiarze relacji z rynkiem.

Dołącz do naszej społeczności w serwisie LinkedIn

 

Dla kogo jest CXO HUB:

  • CIO polskich przedsiębiorstw
  • szefowie IT
  • liderzy największych firm w Polsce
  • decydenci zakupu rozwiązań informatycznych