Turystyka oparta na technologii

Przeczytasz w 5 min

Grupa eSky jest internetowym agentem turystycznym. Ze sprzedaży biletów lotniczych, autorskich pakietów lot+hotel i dodatkowych rozwiązań osiąga rocznie przychody przekraczające 1 mld zł. Choć kluczowym biznesem jest dla eSky pośrednictwo w sprzedaży usług turystycznych, to najważniejszą kompetencją jest tworzenie autorskich rozwiązań technologicznych umożliwiających integrację rozległych baz danych i ich błyskawiczne przetwarzanie. Wszystko po to, aby zaoferować turystom z ponad 30 rynków optymalną ofertę. W styczniu 2019 roku jako jeden z pierwszych partnerów w projekcie Asystent Google, eSky zapoczątkował w Polsce erę głosowego planowania podróży.

Grupa eSky istnieje na rynku online travel od 15 lat. Od początku mocno inwestujecie w rozwiązania technologiczne, wychodząc z założenia, że aby skutecznie konkurować z największymi w branży, trzeba posiadać własne rozwiązania i mieć całkowity wpływ na ich rozwój i dostosowanie do potrzeb biznesowych. Zaczynaliśmy od internetowej sprzedaży biletów. W tej chwili integrujemy oferty przeszło 860 przewoźników, ponad 1,3 miliona hoteli i apartamentów, a także dane od największych globalnych systemów dystrybucji (GDS) takich, jak Amadeus, Travelport czy Sabre.

Integracja i analiza dużych zbiorów danych

Nasze technologie muszą nie tylko umożliwiać integrację tak wielkich zbiorów danych, ale także ich błyskawiczną analizę i dopasowanie odpowiedzi do zmieniających się potrzeb użytkowników. Za cel postawiliśmy sobie jak najszybsze reagowanie na zmiany na konkurencyjnym rynku online travel. Na tym zbudowaliśmy też naszą przewagę. Choć inni gracze faktycznie byli więksi, my byliśmy szybsi i bardziej elastyczni. Ponadto – jako Grupa – obraliśmy strategię rozwoju poprzez ekspansję. Zatem nasze systemy rozwijamy tak, aby były w pełni skalowalne i pozwalały nam wchodzić na nowy rynek w ciągu kilkunastu dni.

Do tego potrzebne były autorskie rozwiązania. Napotkaliśmy jednak na problem rozwijając dotychczasowe rozwiązania. Zmieniło się też nasze podejście do wykorzystania technologii w biznesie. Rozbudowując nasze rozwiązania stanęliśmy przed dylematem, w jaki sposób je skalować, aby dało się zaadresować potrzeby zgłaszane przez biznes. Innymi słowy jak możemy szybko, elastycznie uruchamiać nasze rozwiązania na nowych rynkach – co jest zgodne z założoną strategią dynamicznej ekspansji – jak i skutecznie zarządzać konfiguracją systemu pod kątem użytkowym. Zależało nam na tym, aby móc w każdej chwili reagować i tak zmieniać konfigurację, aby prezentacja oferty była jak najbardziej atrakcyjna i funkcjonalna dla użytkownika. Regularnie testujemy zachowania i wybory użytkowników m.in. za pomocą testów A/B oraz ich reakcje na zmiany w systemie. Wspomagamy się również technologiami Machine Learning analizując obszerne bazy danych i statystyki pochodzące z naszego serwisu.

W tej chwili – jako Grupa eSky – prowadzimy narodowe serwisy dla klientów na ponad 30 rynkach w Europie oraz w Ameryce Południowej i Środkowej. Dodatkowo działa międzynarodowy serwis eSky.com. Dynamikę naszej ekspansji najlepiej obrazuje fakt, że w latach 2017-2018 weszliśmy na ponad 12 rynków, m.in. do Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Francji, Argentyny i Meksyku. Mówiąc dalej o skali naszej działalności warto dodać, że rocznie z naszych serwisów korzysta blisko 150 mln użytkowników, a naszą aplikację mobilną pobrało ponad 3,1 mln użytkowników.

Czuwa nad tym relatywnie nieduży zespół. W centrali w Katowicach oraz hubach operacyjnych w Brazylii, Rumunii i Bułgarii zatrudniamy blisko 600 pracowników, z czego ponad 100 to zespół IT. Są to specjaliści developerzy, inżynierowie QA, inżynierowie odpowiedzialni za infrastrukturę, metodologię, bezpieczeństwo i technologię. Stawiamy jednak na rozwój i z pewnością nasz zespół IT będzie się powiększał.

Technologie wykorzystywane w eSky

Rozwijamy nasze systemy w oparciu o kilka technologii. Pierwszą są rozwiązania back-end tworzone na platformie .NET. Na niej rozwijany jest nasz główny silnik rezerwacyjny eTS (eSky Travel Search) i jego komponenty. Stanowi on trzon dla rozwiązań budowanych wokół tego systemu. Z kolei technologią, na której oparta jest warstwa front-end jest platforma PHP z użyciem frameworka Symfony oraz Angular. Ogromne znaczenie ma również dla nas rozwój aplikacji mobilnych platformy Android i iOS. Tworzone przez nas aplikacje są bardzo dojrzałe zarówno technologicznie, jak i funkcjonalnie. Potwierdzają to liczne nagrody zdobyte w wielu krajach.

Posiadamy też rozbudowane i złożone środowisko developerskie oraz produkcyjne. Dzięki wysiłkowi naszych architektów infrastruktury i metodyce DevOps jest w dużej mierze zwirtualizowane i zautomatyzowane. Bazuje ono w głównie na technologiach kontenerowych jak Docker czy Kubernetes. Pozwoliło to nam w skuteczny sposób wdrożyć strategię Continuous Integration/Continuous Delivery, dzięki której jesteśmy w stanie realizować nawet kilka wdrożeń dziennie. Strategia ta jest naszym wielkim atutem. Jest to również ogromna wartość dla biznesu, który wykorzystując możliwości, jakie daje podejście Agile opracowuje bardzo wiele niewielkich zmian, które nasz zespół jest w stanie błyskawicznie opracować, zaprogramować i wdrożyć. Takie podejście pozwala nam też bardzo elastycznie reagować na potrzeby rynkowe. Zmiana priorytetów biznesowych nie stanowi dla nas większego wyzwania. Odbywa się bardzo płynnie, w pełni zaspokajając oczekiwania biznesu.

Strategia rozwoju IT w latach 2019 i kolejnych

Rosnące wymagania branży narzucają nam bardzo wysoki poziom stosowanych rozwiązań. Musimy bacznie obserwować oczekiwania naszych klientów, zmieniające się trendy w obszarze podróży, a także naszych konkurentów. Wiele czynników motywuje nas do dalszego rozwoju i unowocześniania technologii. Znajduje to odzwierciedlenie zarówno w strategii biznesowej, jak i technologicznej na najbliższe lata. A mówiąc konkretniej coraz odważniej wdrażamy technologie cloud computing i rozwiązania hybrydowe. Od 2017 roku testujemy je bardzo intensywnie.

W oparciu o Google Cloud uruchomiliśmy kilka produkcyjnych serwisów i jesteśmy pod dużym wrażeniem możliwości i elastyczności jakie niosą te rozwiązania. Od wielu lat jesteśmy też partnerem biznesowym Google Polska (Gold Partner), dzięki czemu otrzymaliśmy specjalne wsparcie zarówno podczas poznawania technologii, jak również na etapie testowania i wdrażania rozwiązań. Zostaliśmy zaproszeni do współpracy przez polski zespół R&D Google do rozwijania, testowania i wdrażania rozwiązań Google Cloud. Chcemy w pełni wykorzystać możliwości, jakie daje ta technologia, dlatego naszym strategicznym celem jest przeniesienie większości naszych usług do środowiska chmurowego.

Głosowe planowanie podróży

Najnowszy – wspólny projekt z Google i przełomowe dla nas wydarzenie – to wdrożenie technologii Asystent Google. Już wcześniej myśleliśmy o wprowadzeniu usług głosowych, więc zaproszenie przez Google do współpracy pojawiło się w idealnym momencie. Przygotowaliśmy narzędzie, które za pośrednictwem głosu jest w stanie wyszukać atrakcyjne połączenia i pomóc użytkownikom zaplanować podróż. W połowie stycznia 2019 roku na rynku pojawiła się pierwsza wersja programu, ale będzie ona rozwijana. Obserwując rewolucję głosową, która odbywa się na rynkach zachodnich jesteśmy przekonani, że to kolejny – obok rozwiązań mobilnych – trend, który będzie zyskiwał na znaczeniu. Byliśmy pierwszą firmą Online Travel Agency na rynku brazylijskim, która wprowadziła aplikację mobilną, teraz jesteśmy pierwsi w umożliwianiu użytkownikom wyszukiwania głosowego w Polsce. Chcemy być prekursorem i stać na czele zmian.

Piotr Mynarski, Technology Director, Grupa eSky

Rozbudowując nasze rozwiązania stanęliśmy przed dylematem, w jaki sposób je skalować, aby dało się zaadresować potrzeby zgłaszane przez biznes. Innymi słowy jak możemy szybko, elastycznie uruchamiać nasze rozwiązania na nowych rynkach, jak i skutecznie zarządzać konfiguracją systemu pod kątem użytkowym. Zależało nam na tym, aby móc w każdej chwili reagować i tak zmieniać konfigurację, aby prezentacja oferty była jak najbardziej atrakcyjna i funkcjonalna dla użytkownika. Regularnie testujemy zachowania i wybory użytkowników m.in. za pomocą testów A/B oraz ich reakcje na zmiany w systemie. Wspomagamy się również technologiami Machine Learning analizując obszerne bazy danych i statystyki pochodzące z naszego serwisu.

Posiadamy też rozbudowane i złożone środowisko developerskie oraz produkcyjne. Dzięki wysiłkowi naszych architektów infrastruktury i metodyce DevOps jest w dużej mierze zwirtualizowane i zautomatyzowane. Bazuje ono w głównie na technologiach kontenerowych jak Docker czy Kubernetes. Pozwoliło to nam w skuteczny sposób wdrożyć strategię Continuous Integration/Continuous Delivery, dzięki której jesteśmy w stanie realizować nawet kilka wdrożeń dziennie. Strategia ta ogromna wartość dla biznesu, który wykorzystując możliwości, jakie daje podejście Agile opracowuje bardzo wiele niewielkich zmian, które nasz zespół jest w stanie błyskawicznie opracować, zaprogramować i wdrożyć.

Przygotowaliśmy narzędzie, które za pośrednictwem głosu jest w stanie wyszukać atrakcyjne połączenia i pomóc użytkownikom zaplanować podróż. W połowie stycznia 2019 roku na rynku pojawiła się pierwsza wersja programu, ale będzie ona rozwijana. Obserwując rewolucję głosową, która odbywa się na rynkach zachodnich jesteśmy przekonani, że to kolejny – obok rozwiązań mobilnych – trend, który będzie zyskiwał na znaczeniu. Byliśmy pierwszą firmą Online Travel Agency na rynku brazylijskim, która wprowadziła aplikację mobilną, teraz jesteśmy pierwsi w umożliwianiu użytkownikom wyszukiwania głosowego w Polsce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przeczytaj też:

Przeczytasz w 6 min
0

Chmura, czyli przyśpieszenie transformacji cyfrowej w praktyce

Przeczytasz w 6 min Klienci chcą dziś być kompleksowo obsłużeni, korzystać z przyjaznych systemów – niezależnie od miejsca i czasu – z dostępem do sprofilowanej informacji i fachowego, spersonalizowanego, proaktywnego czy też predykcyjnego doradztwa w czasie rzeczywistym. Realizowana obecnie przez wiele firm strategia transformacji cyfrowej jest więc w istocie wyjściem naprzeciw tym potrzebom poprzez budowę prostych, mobilnych, elastycznych i dopasowanych rozwiązań, z możliwością szybkiego obudowania ich nowymi, zintegrowanymi produktami i usługami. Jednocześnie transformacja cyfrowa to także ewolucja procesów wewnętrznych organizacji.

Przeczytasz w 13 min
0

Cyfrowy kontratak Grupy VAN

Przeczytasz w 13 min Odpowiedzią Grupy VAN na wielkie wyzwania przed jakimi stoi branża transportu, spedycji i logistyki (TSL) jest m.in. cyfryzacja. Nie zawaham się nazwać jej kontruderzeniem, uodparniającym nas na zmiany rynku, na którym działamy.

Przeczytasz w 8 min
0

Echo Investment: Obecnie biznes musi być bliżej IT, które stało się częścią DNA współczesnych organizacji

Przeczytasz w 8 min Z Krzysztofem Krzoskiem, dyrektorem IT w Echo Investment, rozmawiamy o realiach pracy zdalnej; zaletach migracji do chmury; kampaniach uświadamiających pracowników o cyberzagrożeniach; nowych projektach wdrożonych w okresie pandemii, w tym chatbocie Aurelia; digitalizacji procesów przeprowadzanej w oparciu o platformę BPM oraz – zyskujących na znaczeniu – rozwiązaniach opartych na sztucznej inteligencji i analityce predykcyjnej.

Dziś tam gdzie jest cyfrowe terra incognita są członkowie CXOHUB, którzy są pionierami cyfryzacji, transformacji do nowej gospodarki (new normal).

Zapraszam do udziału,
Szymon Augustyniak

Misja, wizja i wartości CXO HUB

  • CXO HUB powstało, aby zgromadzić najlepszych menedżerów i ekspertów w zakresie szeroko pojętej cyfrowej zmiany.
  • Misją społeczności CXO HUB jest promowanie wiedzy oraz sylwetek jej członków na arenie polskiej oraz międzynarodowej.
  • Społeczność CXO HUB stanie się widoczną, słyszalną siłą w dyskursie o przyszłości i standardach w zakresie zastosowań nowych technologii.

Zdobywaj kontakty, buduj relacje

CXO HUB:

  • wspiera budowę wizerunku merytorycznej i doświadczonej firmy
  • zapewnia oryginalne, inteligentne formaty budowania relacji
  • tworzy zaangażowaną i aktywną społeczność
  • buduje i dystrybuuje unikalny content dla publiczności
  • zapewnia przestrzeń do budowy kontaktu, relacji i wpływu

Dołącz do nas!

Formuła CXO HUB jest etyczna w wymiarze moralnym, obiektywna w wymiarze poznawczym oraz neutralna w wymiarze relacji z rynkiem.

Dołącz do naszej społeczności w serwisie LinkedIn

 

Dla kogo jest CXO HUB:

  • CIO polskich przedsiębiorstw
  • szefowie IT
  • liderzy największych firm w Polsce
  • decydenci zakupu rozwiązań informatycznych