Za i przeciw modelowi CSaaS: wyniki badania CXO Insight

Przeczytasz w 3 min

Jakie usługi bezpieczeństwa są skłonni kupować polscy CSO i CIO? Jak wiele systemów kluczowych skłonni byliby chronić przy pomocy zewnętrznych usługodawców? Jakie widzą korzyści i zagrożenia?

Ilustracja: National Gallery, W. Turner, The Fighting Téméraire tugged to her last Berth to be broken

Strategiczna decyzja o adaptacji

Zdecydowana większość uczestników naszego badania postrzega jako władnych do podjęcia decyzji o adaptacji modelu usługowego w bezpieczeństwie menedżerów obszarów technologii, odpowiedzialnych za CyberSec, czyli CSO, CISO lub CIO/CTO, w sytuacji, gdy organizacyjnie podlega mu CSO/CISO.

CyberSec w modelu usługowym

SOC, NOC, ochrona antyspamowa czy wsparcie prawne są obszarami najchętniej widzianymi jako możliwy element oferty dostawców CSaaS.

Dynamiczna równowaga hybrydy CyberSec

Dystrybucja obsługi kluczowych i niekluczowych systemów w organizacji nie wykazuje mocnej polaryzacji, na zasadzie – krytyczne systemy chronione zasobami wewnętrznymi, niekluczowe – zabezpieczane przez zewnętrznych usługodawców. Widać zarazem deklarowaną w ankiecie dużą otwartość na stosowanie modelu hybrydy CyberSec.

Usługi: pretekst by „robić więcej” czy droga do kosztowej optymalizacji?

Najważniejsze obecnie korzyści z adaptacji modelu usługowego, to w oczach uczestników CXO Insight możliwość korzystania z kompetencji dotąd niedostępnych. Wysoko ceniona jest ponadto skalowalność i elastyczność usług CyberSec. Najważniejsze zagrożenia, jakie niesie budowa hybrydy Cyberec, to uzależnienie od dostawcy. Wskazywano także na ryzyko utraty własnych kompetencji i erozji własnej organizacji bezpieczeństwa.

 

Z kim w modelu CSaaS?

Dla większość respondentów, dostawcą usług bezpieczeństwa może być dowolny komercyjny dostawca. W wynikach nie widać preferencji respondentów na rzecz dotychczasowych partnerów dostarczających rozwiązania ani dostawców koncentrujących się na wybranej branży.

Orzeł wylądował

Model CSaaS funkcjonuje już w większości podmiotów, które reprezentują uczestnicy naszej ankiety. Co więcej – wśród tych, firm i instytucji, które jeszcze nie posługują się hybrydą, większość w ciągu roku planuje sięgniecie po model CSaaS.

CXO Insight

Trzecie badanie z cyklu CXO Insight zostało przeprowadzone na przełomie marca i kwietnia 2022. Na pytania o model CSaaS odpowiadali decydenci bezpieczeństwa w większości reprezentujący duże i wielkie firmy.

Przeczytaj też:

Przeczytasz w 8 min

MPWiK Wrocław: W ciągu tygodnia musieliśmy stać się zupełnie inną organizacją

Przeczytasz w 8 min Z Piotrem Słomiannym, CFO/CIO w Miejskim Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji we Wrocławiu, rozmawiamy o tym, jak na stan epidemii w Polsce reaguje sektor utilities; czy można było się przygotować na taką sytuację; czym różni się ona od innych sytuacji kryzysowych; z jakimi największymi problemami musiał sobie poradzić MPWiK we Wrocławiu i w jaki sposób tego dokonano oraz jakie cele stawia dziś biznes przed IT.

Przeczytasz w 5 min

8 trendów zmieniających firmy turystyczne

Przeczytasz w 5 min Najistotniejsze trendy, które będą miały znaczenie w turystyce w 2019 roku są znane od kilku lat. W chwili obecnej obserwujemy jednak ich masową adopcję. Są to: rezerwacje online, kanały mobilne, Experiences – sprzedaż lokalnych wycieczek i aktywności, automatyzacja procesów back-office, API Economy, analiza danych w czasie rzeczywistym, Artificial Intelligence, biuro bez laptopa i oczywiście bezpieczeństwo.

Dziś tam gdzie jest cyfrowe terra incognita są członkowie CXOHUB, którzy są pionierami cyfryzacji, transformacji do nowej gospodarki (new normal).

Zapraszam do udziału,
Szymon Augustyniak

Misja, wizja i wartości CXO HUB

  • CXO HUB powstało, aby zgromadzić najlepszych menedżerów i ekspertów w zakresie szeroko pojętej cyfrowej zmiany.
  • Misją społeczności CXO HUB jest promowanie wiedzy oraz sylwetek jej członków na arenie polskiej oraz międzynarodowej.
  • Społeczność CXO HUB stanie się widoczną, słyszalną siłą w dyskursie o przyszłości i standardach w zakresie zastosowań nowych technologii.

Zdobywaj kontakty, buduj relacje

CXO HUB:

  • wspiera budowę wizerunku merytorycznej i doświadczonej firmy
  • zapewnia oryginalne, inteligentne formaty budowania relacji
  • tworzy zaangażowaną i aktywną społeczność
  • buduje i dystrybuuje unikalny content dla publiczności
  • zapewnia przestrzeń do budowy kontaktu, relacji i wpływu

Dołącz do nas!

Formuła CXO HUB jest etyczna w wymiarze moralnym, obiektywna w wymiarze poznawczym oraz neutralna w wymiarze relacji z rynkiem.

Dołącz do naszej społeczności w serwisie LinkedIn

 

Dla kogo jest CXO HUB:

  • CIO polskich przedsiębiorstw
  • szefowie IT
  • liderzy największych firm w Polsce
  • decydenci zakupu rozwiązań informatycznych