Cyfrowa transformacja w sektorze ubezpieczeń

Przeczytasz w 4 min

Ostatnie miesiące w znaczący sposób przyczyniły się do przyspieszenia cyfryzacji Nationale-Nederlanden. Niemal z dnia na dzień musieliśmy dostosować funkcjonowanie biznesu do zupełnie nowych warunków. W rezultacie zmieniającego się otoczenia wdrożyliśmy zdalną weryfikację tożsamości z wykorzystaniem usługi MojeID oraz sprzedaż ubezpieczeń na życie online.

Transformacja cyfrowa nie może ograniczać się tylko do zmiany tego, co już funkcjonuje i jest znane. Dlatego w kilku krajach, w których biznesowo obecna jest Grupa Nationale-Nederlanden, w tym również w Polsce, powołane zostały jednostki odpowiedzialne za innowacje. Nazwane zostały SparkLabami. Ich misją jest pozyskiwanie rozwiązań przydatnych w codziennym życiu spółki i naszych klientów. Zajmują się one biznesową weryfikacją i oceną użyteczności dostępnych rozwiązań tworzonych m.in. przez młode spółki technologiczne.

Sytuacja związana z pandemią koronowirusa spowodowała, że bezpośrednie spotkania z klientami zostały ograniczone. W odpowiedzi na to postanowiliśmy rozwijać w Nationale-Nederlanden nowe narzędzia tak, aby umożliwić klientom oraz przedstawicielom handlowym zdalną współpracę, zachowując przy tym taki sam poziom i jakość obsługi. Już pod koniec marca 2020 r. wprowadziliśmy możliwość całkowicie zdalnego zawarcia umowy ubezpieczenia na życie. Nasi przedstawiciele ubezpieczeniowi zostali wyposażeni w odpowiednie narzędzia i procedury, które pozwalają na przeprowadzenie klienta przez proces dostosowania oferty i jej kalkulacji drogą elektroniczną. Dzięki tym działaniom zachowana została ciągłość operacyjna i biznesowa.

Jednocześnie cały czas pracujemy nad udoskonalenie tego procesu zarówno pod względem użyteczności, jak i w odpowiedzi na wymagania regulacyjne. Właśnie kończymy tworzenie serwisu online, który umożliwi identyfikację klienta na podstawie zamieszczonego zdjęcia i dokumentu tożsamości, jak również zebranie od niego oświadczeń wymaganych w sprzedaży. Docelowo, identyfikacja także w tym procesie, będzie możliwa przy wykorzystaniu usługi mojeID. Dzięki temu zbliżamy się do przejścia z procesów multichannel do rozwiązań omnichannel.

Wykorzystanie dostępnych rozwiązań do nowych celów

Jednym z narzędzi, które pomaga doradcom Nationale-Nederlanden w planowaniu codziennych zadań i ułatwia im zarządzanie wszystkimi interakcjami z klientami, jest aplikacja K2. Zbudowano ją w sposób modułowy, co pozwala szybko reagować na zmieniające się potrzeby. Wśród modułów K2 udostępnione jest narzędzie do wspierania kampanii obsługowych i sprzedażowych. Z aplikacją integrują się rozwiązania wykorzystywane w Call Center, umawiając bezpośrednie spotkania.
K2 pilnuje również, aby zgłaszający się do firmy klient trafił do najlepszego dla siebie przedstawiciela znajdującego się w jego okolicy. Dzięki temu rozwiązaniu agenci na bieżąco otrzymują także informacje m.in. o ofertach specjalnych dostosowanych do danego segmentu klienta, o rocznicach swoich klientów lub o zbliżającym się zakończeniu umowy. Aplikacja jest cały czas rozwijana, a w niedalekiej przyszłości planowane jest udostępnienie jej wersji mobilnej.

Zwinne podejście do projektów

W codziennym funkcjonowaniu organizacji wykorzystujemy metodyki zwinne. Konkretnie pracujemy w metodologii Scrum. Jedną z pierwszych aplikacji w pełni rozwijanych w modelu agile jest wspomniana aplikacja K2. Pozytywne efekty skłoniły naszą firmę do szerszego wykorzystania tej metodyki poprzez wyodrębnienie obszarów odpowiedzialnych w całości (biznes i IT) za dostarczenie produktów (zarówno w rozumieniu funkcjonalności, jak i platform) dla wydzielonych linii biznesowych oraz grup odbiorców. Dopełnieniem tych zmian jest wprowadzenie praktyk DevSecOps odzwierciedlone w strukturach zespołów. Oczywiście, zmianom strukturalnym i procesowym towarzyszą też te technologiczne.

Jedną z pierwszych aplikacji w pełni rozwijanych w modelu agile jest wspomniana aplikacja K2. Pozytywne efekty skłoniły naszą firmę do szerszego wykorzystania tej metodyki poprzez wyodrębnienie obszarów odpowiedzialnych w całości (biznes i IT) za dostarczenie produktów (zarówno w rozumieniu funkcjonalności, jak i platform) dla wydzielonych linii biznesowych oraz grup odbiorców. Dopełnieniem tych zmian jest wprowadzenie praktyk DevSecOps odzwierciedlone w strukturach zespołów.

Od kilku lat rozwijamy automatyzację procesu wdrożeniowego oraz konteneryzację w zarządzaniu usługami. W 2020 roku wdrażamy jego nową wersję, wprowadzając platformę do zarządzania (orkiestracji) kontenerami, która przynosi wiele wymaganych i usprawniających funkcji w pakiecie.
Ponieważ nowe praktyki wymagają szybkiego nabywania nowych kompetencji, Nationale-Nederlanden inwestuje w pracowników działów technologii IT. Z myślą o nich powstał specjalny projekt TechnologyDay4You. W ramach niego eksperci IT mają czas na budowanie prototypów nowych rozwiązań. Sami decydują, jaki projekt chcą zrealizować i czego się nauczyć. Drugim źródłem nowych kompetencji jest pozyskiwanie ekspertów z zewnątrz. Dla wsparcia tych działań stworzony został odrębny serwis dla kandydatów „Praca w IT”.

Podejmowanie decyzji w oparciu o zgromadzone dane

Jednym z podstawowych założeń naszej transformacji jest stanie się firmą, która opiera swoje działanie na informacjach pozyskanych ze zgromadzonych danych oraz ich analizy (tzw. Data-Driven Organization – przyp. red.). Już teraz działają u nas biznesowe komórki zbierające i analizujące dane. Chcemy te rozproszone aktywności zintegrować poprzez działania w dwóch nurtach.

Pierwszy, to zarządzanie informacjami o danych. W tym nurcie główne zadania to wypracowanie procesów, reguł i odpowiedzialności za zdobywanie, przepływy i przechowywanie danych. Drugi, to przygotowanie środowiska technologicznego odzwierciedlającego standardy rynkowe (repozytoria, narzędzia analityczne i raportowe) i umożliwiającego powszechny dostęp do danych i ich analiz. W wyborze komponentów tego środowiska szczególnie zwracamy uwagę na dwa aspekty – bezpieczeństwo zebranego materiału oraz gotowość do potencjalnego wykorzystania w chmurze obliczeniowej. Obecnie przygotowujemy się do testowania i wyboru docelowych rozwiązań.

Podstawą wszystkich działań jest dbałość o bezpieczeństwo

Jak ważne jest cyberbezpieczeństwo nie trzeba nikogo przekonywać. Zwłaszcza w ostatnich latach ten trend bardzo się uwidacznia. Również w Nationale-Nederlanden przywiązujemy bardzo duże znaczenie do tego obszaru. Nasz dział bezpieczeństwa aktywnie udostępnia informacje o wymaganiach i standardach, ale także o zagrożeniach. Organizowane są warsztaty dla różnych grup odbiorców, promujące tę wiedzę nie tylko w obszarze technologii, ale także pokazujące szeroki kontekst tego zagadnienia i jego wpływu na codzienne życie wszystkich pracowników.

Koledzy specjalizujący się w zakresie bezpieczeństwa biorą także czynny udział w działaniach rozwojowych zarówno w inicjatywach technologicznych, jak i biznesowych. Naszym celem jest osiągnięcie powszechnej świadomości i odpowiedzialności za cyberbezpieczeństwo, a zdobyte dotychczas doświadczenia pokazują, że jej wdrożenie to proces, wymagający ciągłego podwyższania kompetencji i rozumienia tematu przez wszystkich pracowników naszej firmy.

W poszukiwaniu nowych, cyfrowych rozwiązań

Transformacja cyfrowa nie może ograniczać się tylko do zmiany tego, co już funkcjonuje i jest znane. Dlatego w kilku krajach, w których biznesowo obecna jest Grupa Nationale-Nederlanden, w tym również w Polsce, powołane zostały jednostki odpowiedzialne za innowacje. Nazwane zostały SparkLabami. Ich misją jest pozyskiwanie rozwiązań przydatnych w codziennym życiu spółki i naszych klientów. Zajmują się one biznesową weryfikacją i oceną użyteczności dostępnych rozwiązań tworzonych m.in. przez młode spółki technologiczne. W ostatnim czasie testowaliśmy chociażby aplikację Airlief, która informuje o zanieczyszczeniu powietrza.
Nationale-Nederlanden jest także partnerem projektu MIT Enterprise Forum CEE. Dzięki tej relacji ma dostęp do najlepszych startupów na całym świecie, nie tylko ze ścieżki Fintech/Insurtech, ale także z obszarów zdrowia czy dbania o środowisko. Mamy więc okazję pracować nie tylko na autorskich programach, ale również korzystać z narzędzi oferowanych przez młode spółki technologiczne.

Katarzyna Grabowska, Dyrektor ds. Usług IT dla Klienta Indywidualnego w Nationale-Nederlanden

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przeczytaj też:

Przeczytasz w 8 min
0

Polski rynek IT kojarzy się na świecie z dobrą jakością i wysokim poziomem programistów

Przeczytasz w 8 min Z prof. Konradem Świrskim, prezesem zarządu Transition Technologies, rozmawiamy o tym jak rynki reagują na ryzyko spowolnienia gospodarczego spowodowane paniką związaną z epidemią koronawirusa, trendach IT występujących w sektorze przemysłowym, energetycznym i opiece zdrowotnej, międzynarodowej działalności spółki i potencjale rynków zagranicznych, niesłabnącym zapotrzebowaniu na programistów i sposobach na ich poszukiwanie oraz współpracy polskiej nauki z biznesem.

Przeczytasz w 5 min
0

DHL Parcel Poland: Najważniejszy jest ustalony plan pracy zespołów, jasne cele i priorytety oraz ciągła komunikacja

Przeczytasz w 5 min Z Łukaszem Sibielakiem, ‪CIO w DHL Parcel Poland rozmawiamy o tym, jak na stan epidemii w Polsce reaguje sektor logistyczny, czy można było się przygotować na taką sytuację, czym różni się od innych sytuacji kryzysowych, z jakimi, największymi problemami musiał sobie poradzić DHL i w jaki sposób tego dokonano.‬‬‬‬‬

Przeczytasz w 5 min
0

Rekrutacja XXI wieku – technologia w służbie przedsiębiorstw

Przeczytasz w 5 min Coraz bardziej wymagający rynek pracownika oraz potrzeba sprawnego pozyskiwania specjalistów to powody, dla których firmy sięgają po coraz nowocześniejsze i coraz bardziej zaskakujące metody działania. Sami jesteśmy tego przykładem, od 2018 roku wykorzystując w rekrutacji chatbota oraz autorski program, który polega na płaceniu za polecenie pracownika.

Dziś tam gdzie jest cyfrowe terra incognita są członkowie CXOHUB, którzy są pionierami cyfryzacji, transformacji do nowej gospodarki (new normal).

Zapraszam do udziału,
Szymon Augustyniak

Misja, wizja i wartości CXO HUB

  • CXO HUB powstało, aby zgromadzić najlepszych menedżerów i ekspertów w zakresie szeroko pojętej cyfrowej zmiany.
  • Misją społeczności CXO HUB jest promowanie wiedzy oraz sylwetek jej członków na arenie polskiej oraz międzynarodowej.
  • Społeczność CXO HUB stanie się widoczną, słyszalną siłą w dyskursie o przyszłości i standardach w zakresie zastosowań nowych technologii.

Zdobywaj kontakty, buduj relacje

CXO HUB:

  • wspiera budowę wizerunku merytorycznej i doświadczonej firmy
  • zapewnia oryginalne, inteligentne formaty budowania relacji
  • tworzy zaangażowaną i aktywną społeczność
  • buduje i dystrybuuje unikalny content dla publiczności
  • zapewnia przestrzeń do budowy kontaktu, relacji i wpływu

Dołącz do nas!

Formuła CXO HUB jest etyczna w wymiarze moralnym, obiektywna w wymiarze poznawczym oraz neutralna w wymiarze relacji z rynkiem.

Dołącz do naszej społeczności w serwisie LinkedIn

 

Dla kogo jest CXO HUB:

  • CIO polskich przedsiębiorstw
  • szefowie IT
  • liderzy największych firm w Polsce
  • decydenci zakupu rozwiązań informatycznych